IMW

Vacatures

Bekijk ons informatiefilmpje.

Maatschappelijk werker

Het IMW Breda e.o. is een stedelijk en regionaal werkende instelling voor eerstelijns psychosociale hulpverlening en sociaaljuridische dienstverlening.

Vanwege zwangerschapsverlof zijn wij op zoek naar een enthousiaste en gedreven maatschappelijk werker die in de dorpen Alphen-Chaam en Baarle-Nassau de eerstelijns psychosociale hulpverlening uitvoert. De ureninzet is verdeeld over de twee dorpen.

Maatschappelijk werker

22 uur, 1 december 2023 – 1 mei 2024

Dorpsteams
Alphen-Chaam en Baarle-Nassau vormen samen met de gemeente Gilze en Rijen de ABG-gemeenten. Binnen deze ABG-gemeenten wordt samen met organisaties die werkzaam zijn in deze dorpen, de samenwerking vanuit Dorpsteams vormgegeven. Beroepskrachten van IMW Breda, IMW Tilburg, MEE en Contour de Twern (maatschappelijk werk, jeugdprofessionals, (jeugd)consulenten, sociaal raadsliedenwerk, coördinatoren vrijwilligers) bundelen hun krachten en zetten ieder hun eigen specifieke expertise in ten behoeve van integrale ondersteuning en hulpverlening aan individuele bewoners, gezinnen en jeugdigen. Spreekuren en het ABG-brede telefonische infopunt worden gezamenlijk uitgevoerd. De opdracht is zichtbaar en dichter bij de burger ondersteuning te organiseren en (kwetsbare) burgers voor wie dit nodig is vroegtijdig in beeld te krijgen. Daarnaast is het de opgave van de Dorpsteams om samen te werken met vrijwilligers en preventieve, collectieve activiteiten te organiseren. Alphen-Chaam en Baarle-Nassau hebben ieder eigen specifieke aandachtsgebieden en vraagstukken waar het Dorpsteam op inspeelt. Hiermee wordt gezamenlijk uitvoering gegeven aan de basisondersteuning in de dorpen zoals de ABG-gemeenten dit voor ogen hebben.

Uit te voeren taken:

  • Individuele psychosociale hulp- en dienstverlening;
  • Deelname aan de Dorpsteam Alphen-Chaam en Baarle-Nassau en alle daaruit voortkomende werkzaamheden verrichten t.b.v. het team en/of het dorp;
  • Casuïstiekbespreking met kernpartners uit de Dorpsteams;
  • Het zelfstandig uitvoeren van spreekuren;
  • Deelname aan het telefonisch infopunt ABG breed;
  • Dag-verantwoordelijke voor de dorpsmailbox;
  • Signalen van bewoners uit de dorpen concreet vertalen naar een (collectief) aanbod op maat in samenwerking met initiatieven van burgers en relevante netwerkpartners;

 

Wat verwachten we van jou?

  • Je werkt methodisch, procesmatig en vakbekwaam en stelt samen met de cliënt en/of het systeem een plan van aanpak op. Je kiest voor een open en positieve insteek. Je werkt systeem- en doelgericht en begeleidt de cliënt en zo nodig het gezin zowel preventief als bij complexe vraagstukken, gericht op versterken van de zelfredzaamheid. Je betrekt het netwerk actief hierbij en zorgt dat regie bij de cliënt blijft. Je hebt oog voor risicofactoren en signalen van onveiligheid en kunt handelen bij een vermoeden van onveiligheid en geweld. Je werkt samen met partners in het dorp. Dit zijn zowel professionals als vrijwilligers en onderhoudt dit netwerk actief. Je bent in staat je te positioneren en profileren naar samenwerkingspartners, de politiek enz. Je kunt je uitstekend schriftelijk uitdrukken voor verslaglegging, registratie en dossiervorming ten behoeve van het begeleidingsproces.

 

Functie-eisen

  • Een relevante afgeronde hbo opleiding;
  • Aanvullend systeemgericht geschoold;
  • Geregistreerd in Registerplein;
  • Kennis van financiële problemen en armoede;
  • Kennis van en affiniteit met vluchtelingenproblematiek;
  • Kunnen toepassen van de Meldcode en het maken van veiligheidsplannen;
  • Ervaring met gespreksmodellen en motiverende gesprektechnieken, oplossingsgericht werken (OGW), netwerkversterking en Signs of Safety;

 

Wij bieden

  • Een leuk team van professionals in de dorpen Alphen-Chaam en Baarle-Nassau;
  • Intervisiebijeenkomsten binnen het IMW met meerdere werksoorten;
  • Individuele coaching bij specifieke vragen;
  • Deskundigheidsbevordering ten behoeve van je eigen beroepsontwikkeling;
  • Boeiend en afwisselend werk in de ABG-gemeenten waar ruimte is om te ontwikkelen;
  • Een mooie landelijke omgeving waar je een paar keer per week doorheen rijdt en van mag genieten;
  • Salaris en arbeidsvoorwaarden conform CAO Sociaal Werk schaal 8 (€ 3035,-/ 4323,- bij fulltime dienstverband).

 

Sollicitaties en inlichtingen
Wij verwachten je sollicitatie graag uiterlijk vrijdag 21 september. Sollicitaties richten aan Lenny Sinke per e-mail vacatures@imwbreda.nl o.v.v. vacature maatschappelijk werker ABG. Nadere informatie kan worden ingewonnen bij Lenny Sinke/ Wanda Springeling, MT IMW Breda via 076-5305888

Gesprekken worden gehouden op woensdag 4 oktober en woensdag 11 oktober 2023.

Kandidaten die worden voorgedragen voor benoeming dienen een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) te kunnen overleggen.

 

Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld.

 

Medewerker Frontoffice - Gastvrij, Veerkrachtig en Verbindend

Ben jij op zoek naar een uitdagende en veelzijdige functie waarin gastvrijheid en laagdrempeligheid centraal staan? Wil jij het eerste aanspreekpunt zijn voor bezoekers en telefonische contacten bij het IMW Breda? Dan hebben wij de perfecte functie voor jou!

Medewerker Frontoffice - Gastvrij, Veerkrachtig en Verbindend
8 uur per week vast en oproepuren

Wie zijn wij?
Het IMW vervult al ruim vijftig jaar een belangrijke en betekenisvolle rol in de samenleving. Werken bij ons betekent werken bij een organisatie die helpt bij levensproblemen van mensen die (tijdelijk) kwetsbaar zijn, bijvoorbeeld door opvoedproblemen, schulden, relationele problemen of huiselijk geweld. Daarom heeft dat wat je doet (in)direct invloed op het leven van mensen.

We werken aan de zelfredzaamheid van mensen met persoonlijke, maatschappelijke of sociale problemen.  Daarnaast is het IMW de laatste jaren uitgegroeid tot een robuuste regionale partner van het openbaar bestuur op het gebied van armoede problematiek, crisiszorg en veiligheidscasuïstiek.

Er werken ruim 180 gedreven medewerkers voor het IMW, een deel vrijwillig en een deel betaald. Jaarlijks maken meer dan 5.000 mensen gebruik van onze diensten. Samen met onze collega-organisaties en gemeenten geven we vorm aan netwerksamenwerking zoals Zorg voor elkaar Breda, CJG en ABG-gemeenten.

Functieomschrijving
Als Medewerker Frontoffice bij het IMW Breda ben jij het visitekaartje van onze organisatie. Je verwelkomt bezoekers op de hoofd- en wijklocaties met een warme glimlach en staat hen professioneel te woord. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor het beantwoorden van inkomende telefoongesprekken en het doorverbinden naar de juiste afdeling of persoon. Met jouw communicatieve vaardigheden en geduld weet je de diverse vragen en hulpvragen van cliënten op de juiste manier te beantwoorden.

Naast je rol als aanspreekpunt, schat je in welke hulpvraag er speelt en verwijst cliënten naar de juiste inloopspreekuren binnen ons netwerk of naar externe instanties wanneer dat nodig is. Hierbij maak je gebruik van jouw uitgebreide kennis van de sociale kaart van Breda.

Frontoffice werkzaamheden voor Sociaal Raadsliedenwerk (SRW) zijn een belangrijk onderdeel van je takenpakket. Jij plant de afspraken met SRW in en hiervoor heb je basiskennis van wet- en regelgeving nodig. Je wordt hierin gevoed door team SRW en op de hoogte gehouden van wijzigingen.

Veiligheid staat hoog in het vaandel bij het IMW Breda, en jij draagt hieraan bij door ervoor te zorgen dat de regels in de wachtruimte worden nageleefd. Je kan de-escalerend werken en bij onrust of dreigende escalatie schakel je een collega maatschappelijk werker in.

Samenwerken en verbinden zitten in jouw natuur. Je neemt deel aan team overleggen, intervisie en andere relevante overleggen. Binnen ons team fungeer je als een spin in het web, en je staat collega's en externe contacten altijd vriendelijk te woord. Jouw representatieve en behulpzame houding zorgt ervoor dat iedereen zich welkom en gehoord voelt.

Functie-eisen

  • Je hebt minimaal MBO werk- en denkniveau.
  • Je bent beschikbaar op vrijdagen en flexibel om op andere momenten te werken bij vervanging van collega’s.
  • Je beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden en hebt geduld om naar anderen te luisteren.
  • Je hebt een brede kennis van de sociale kaart en het sociale netwerk in Breda (of bent bereid dit je eigen te maken).
  • Zelfstandig werken en verantwoordelijkheid nemen zijn voor jou vanzelfsprekend.
  • Je bent veerkrachtig en weet op een professionele manier om te gaan met lastige situaties.
  • Je hebt kennis van geautomatiseerde gegevensverwerking en bestandsbeheer.
  • Je bent behulpzaam, klantgericht, en kunt goed omgaan met vertrouwelijke informatie.

 

Wat bieden wij?

  • Een afwisselende functie in een dynamische en betrokken organisatie.
  • Ruim 180 betrokken collega’s (waarvan ca de helft vrijwilligers).
  • Medewerkers en managementteam die er samen voor gaan.
  • Salariëring volgens de CAO Sociaal Werk schaal 4 € 2.273,- tot € 3.125,- bij fulltime dienstverband.
  • Intervisie en deskundigheidsbevordering.
  • Individueel loopbaanbudget.

Heb jij een representatieve uitstraling, ben je communicatief sterk en zie jij jezelf als de gastvrije en veerkrachtige Medewerker Frontoffice die wij zoeken? Solliciteer dan nu bij het IMW Breda en kom ons team versterken!

Sollicitaties en inlichtingen
Sollicitaties kunnen vóór 16 september 2023 verstuurd worden per e-mail: vacatures@imwbreda.nl o.v.v. vacature medewerker frontoffice. Nadere informatie kan worden ingewonnen bij Alma Wintermans, lid managementteam. Telefoon: 0765305888.

Selectieprocedure

  • Na ontvangst van jouw sollicitatiebrief ontvang je een ontvangstbevestiging.
  • In week 38 ontvang je nader bericht, dat één van de volgende boodschappen bevat:
    • Je wordt uitgenodigd voor een eerste gesprek met de selectiecommissie. De sollicitatiegesprekken worden gehouden op 26 september 2023 en de eventuele tweede ronde is op 28 september.
    • Jouw brief wordt in portefeuille gehouden, je wordt vooralsnog niet uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, er wordt meegedeeld wanneer je uiterlijk bericht kunt verwachten.
    • Wij gaan niet nader op jouw sollicitatie in.

Wij communiceren via de mail, wij adviseren je om ook jouw spam-mailbox te raadplegen.

Kandidaten die worden voorgedragen voor benoeming dienen een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) te kunnen overleggen.

De werving vindt tegelijkertijd in- en extern plaats.

Jeugdprofessional complexe veiligheidscasuïstiek (28 -36 uur)

Team complexe veiligheidscasuïstiek (CVC)
Veiligheid is van ons allemaal! Dus ook van de jeugdprofessionals van het Centrum voorJeugd en Gezin (CJG) Breda.
In het najaar van 2023 geven we hier specifiek vorm aan door
binnen het CJG een CVC-team op te zetten. Dit team gaat werken vanuit de Visie Risico gestuurde Ketensamenwerking.

Het CJG
Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) is dé plek waar ouders, verzorgers, kinderen,
jongeren en professionals in de gemeente Breda terecht kunnen met vragen over
gezondheid, opvoeden, opgroeien en verzorging. Onze medewerkers werken samen met vele
experts en weten als geen ander dat het grootbrengen van een kind soms een uitdaging is
en wel eens vragen met zich meebrengt. Maar ook dat het voor jongeren best ingewikkeld
kan zijn om ergens aan te kloppen met dingen waar je tegen aanloopt.
En daarom zit er in Breda het CJG. De plek waar je gratis heen kunt en waar alles
bespreekbaar is.

Het CJG is een netwerksamenwerking van MEE West-Brabant, Surplus Welzijn en IMW
Breda. Als lid van het team CVC werk je samen met je collega’s van deze drie organisaties en
ben je in dienst van IMW Breda.

Wat ga je doen?
Als CVC’er ondersteun jij gezinnen waar de veiligheid onder druk staat om de regie zelf weer
terug te pakken. Om te beginnen maak je hiervoor een veiligheidsbeoordeling van het gezin,
stel je veiligheidsplannen op waarin je de (door Veilig Thuis) geformuleerde
veiligheidsvoorwaarden vertaalt en voer je dit plan uit. Je sluit op een outreachende manier
aan bij gezinnen en ondersteunt ze bij de formulering van de hulpvraag. Daarbij bespreek je
het geweld met alle betrokkenen en betrek je de sociale steunstructuur van het gezin.
Ondertussen onderhoud je contacten met alle betrokken professionals, zoals bijvoorbeeld
huisarts, school, kinderopvang, politie, ggz, verslavingszorg, centrum seksueel geweld, GI,
RvdK en Reclassering.

Natuurlijk zorg je er eerst voor dat oorzaken van acute bedreigingen voor de veiligheid van
de gezinsleden weggehaald worden. En je biedt systeemgerichte hulpverlening of leidt toe
tot gespecialiseerde hulpverlening voor alle leden van het gezin op het gebied van de
problematiek die vaak (direct of indirect) samenhangt met huiselijk geweld en
kindermishandeling. Denk aan LVB-, GGz- en verslavingsproblematiek, maar ook huisvesting
en inkomen.
Hiernaast help jij het team CVC vorm te geven en te bouwen. Samen met je collega’s van de
netwerkpartners krijg je de ruimte, vrijheid en het vertrouwen om dit te doen.

Wat breng je mee?
Uiteraard heb je een afgeronde relevante hbo-opleiding, ben je systeemgericht geschoold en
geregistreerd in het kwaliteitsregister SKJ. En heb je minimaal 2 jaar werkervaring in het
werken met jeugdigen en gezinssystemen. Kennis van gesprektechnieken zoals
oplossingsgericht werken, netwerkversterking en Signs of Safety (of vergelijkbaar) heb je
ook in huis.

Verder ben je een energieke, positief ingestelde en stevige jeugdprofessional die niet bang is
om samen met collega’s te pionieren. Je bent gericht op samenwerking en resultaat- en
oplossingsgericht ingesteld. Daarnaast ben je een uitstekende netwerker die met een
helicopterview goed in staat is zich op alle niveaus en situaties te positioneren en profileren.
Ben je enthousiast en vind je het leuk om samen met jouw collega's van dit startende team
deze functie en manier van werken verder te ontwikkelen binnen de gemeente Breda? Ga
dan met ons in gesprek over deze vacature!

En wat mag je van ons verwachten?


>180 betrokken collega’s


Gezellig gedreven team


Schaal 9 (CAO Welzijn)


Coaching, intervisie en 
deskundigheidsbevordering

Individueel loopbaanbudget


Sollicitaties en inlichtingen
Ben je enthousiast geworden over deze leuke en afwisselende baan? Stuur je sollicitatie voor
23 augustus 2023 naar: info@cjgbreda.nl o.v.v. ‘vacature jeugdprofessional CVC’. Voor meer
informatie kun je contact opnemen met Mady Omers (06 48 45 33 54,
mady.omers@cjgbreda.nl) of Renee Seelen (06 23 17 00 49, renee.seelen@cjgbreda.nl).

En wat gebeurt er dan?
Na ontvangst van jouw sollicitatiebrief ontvang jij een ontvangstbevestiging. Als je
geselecteerd bent voor de eerste gespreksronde, laten wij jou dat uiterlijk 25 augustus
weten. Het eerste gesprek vindt plaats op maandag 28 augustus. We vragen je hier alvast
rekening mee te houden in je agenda. Tijdens het sollicitatiegesprek, vertellen we je graag
hoe het vervolg van de procedure eruit ziet.

Adresgegevens

Willemstraat 20
4811 AL Breda
Postbus 1089
4801 BB Breda

Social media




Acute
hulp