IMW
terug naar overzicht

Op afstand dichtbij: maatschappelijk maatwerk

Afstand houden en zoveel mogelijk thuis werken. De maatschappelijk werkers van IMW Breda staan juist dicht bij hun cliënten. Gelukkig zijn ze ook oplossingsgericht en zijn ze er ook in deze tijd voor hun cliënten, al is het op afstand. Zo is het nu mogelijk om op werkdagen van 09.00-17.00 uur te chatten met maatschappelijk werkers en sociaal raadslieden via imwbreda.nl. Een aantal maatschappelijk werkers vertellen wat er nu anders is in hun werk en voor cliënten.

Financieel overzicht
“De Coronacrisis doet ook iets met onze portemonnee”, vertelt Marie-Anne Bakker. Als budgetconsulent bij het IMW geeft ze voorlichting over financiën en beantwoordt ze vragen als: wat kan ik doen als ik minder inkomsten heb, hoe kan ik besparen op mijn uitgaven en hoe krijg ik financieel overzicht? "Veel mensen moeten op dit moment inkomsten missen. Dat brengt problemen, zorgen en onzekerheid met zich mee. Normaal gesproken ontmoet ik mensen bij ze thuis of op een van onze kantoren. Dat is nu niet mogelijk, dus spreek ik ze telefonisch. Af en toe best ingewikkeld als het om financiën gaat.” Om zoveel mogelijk mensen toch te helpen heeft Marie-Anne een tip: “Ga zelf aan de slag met het maken van een budgetplan. Op de website van het IMW vind je filmpjes die je hiermee verder helpen en met andere bespaartips.

Complexe schulden
Saskia de Steur is een van de maatschappelijk werkers in het team Psychosociale hulp bij schulden (PHS). Zij helpt cliënten die het (financiële) overzicht kwijt zijn. Vaak gaat het om complexe schulden, geen of onvoldoende inkomsten en teveel rekeningen die niet betaald kunnen worden. “We helpen met orde op zaken stellen, overzicht krijgen, aanvragen van aanvullende inkomsten en toeslagen en regelingen waar minima recht op hebben. We nemen samen met cliënten contact op met schuldeisers om te kijken of er afspraken gemaakt kunnen worden over uitstel of regelingen. En in samenwerking met de kredietbank kijken we wat mogelijk is qua schuldregeling”, aldus Saskia. Bij sommige cliënten ziet ze de problemen weer toenemen. “ZZP’ers en uitzendkrachten hebben nu vaak een terugval in hun inkomsten. Dat geeft extra stress en daardoor raken ze het financiële overzicht weer kwijt.” Maar Saskia ziet meer problemen ontstaan: “Er wordt nu minder prioriteit gegeven aan vaak oude schulden, mensen hebben andere dingen aan hun hoofd. Maar die schulden verdwijnen niet vanzelf en ik wil niet dat mijn cliënten over een tijdje voor verrassingen komen te staan. Ik houd dit in de gaten en trek tijdig aan de bel. Normaal gesproken laten we meer aan de cliënt zelf over, laten we de verantwoordelijkheid daar waar hij hoort. Maar niks horen van een cliënt betekent juist nu niet automatisch dat het wel goed gaat.”

Op dit moment belt en videobelt Saskia veel met cliënten en heeft ze contact via WhatsApp en e-mail. “Dat is niet altijd even handig, bijvoorbeeld als er veel post is die we normaal gesproken samen doornemen en uitzoeken. Maar met foto’s komen we ook een eind.” Saskia is nu vaker bereikbaar dan normaal. “Ook op mijn vrije dagen en ’s avonds check ik mijn telefoon en e-mail zodat dingen zoveel mogelijk door kunnen gaan. En ik vraag nu ook meer naar de gezondheid van mensen en hoe het met hun kinderen gaat. Ik vind het belangrijk om daar ruimte voor te nemen en te geven en dat waarderen mensen.”

Vroeg Eropaf
Samen met Linda van Loo biedt Saskia de Steur ook hulp aan mensen met beginnende betaalachterstanden. Dit doen ze in samenwerking met onder andere de Kredietbank onder de noemer ‘Vroeg Eropaf’. “Door de coronacrisis zien we helaas nu al mensen met inkomensterugval of waarbij het inkomen helemaal weggevallen is. Vooral bij mensen die als ZZP-er werken of via uitzendbureaus een 0-uren contract hebben”, vertelt Saskia. “Normaal gaan wij na een melding van achterstanden onaangekondigd bij mensen thuis langs. Nu is ons eerste contact telefonisch en vanwege de privacywet moeten we dat aankondigen met een brief. Dat is anders, het is makkelijk om iemands vertrouwen te winnen als je tegenover elkaar staat. Aan de telefoon gaat het al snel over de inhoud en dat werkt niet altijd.”
Linda vertelt: “Als mensen behoefte hebben aan vervolgcontact dan kan dit telefonisch, via WhatsApp, beeldbellen en e-mail. We hebben nu meer oog voor hoe het verder met iemand gaat. Zijn mensen gezond, hoe is de sfeer thuis, hoe gaat het met eventuele kinderen. We merken meer stress en onrust en mensen vinden het fijn als ze daar ook over kunnen praten met ons.”

Heeft u beginnende betaalachterstanden? Wacht niet en neem contact op met Zorg voor elkaar Breda.

Tussen wal en schip
Linda van Loo en Sanja van den Hoof ondersteunen sekswerkers vanuit het Regionaal Uitstap Programma Sekswerkers (RUPS) met diverse hulpvragen, mede gericht op uitstappen. Veel van hun cliënten hebben door de coronacrisis op dit moment geen inkomsten. “Op dit moment is het nog zoeken naar de juiste voorzieningen”, vertelt Sanja. “Vaak vallen deze vrouwen tussen wal en schip. Soms doordat ze in het illegale circuit werken of doordat ze niet ingeschreven zijn in Nederland.” Collega Linda van Loo vult aan: “Of ze durven financiële ondersteuning niet aan te vragen uit angst om zich te melden. Want wat doet de gemeente na deze tijd met hun gegevens? Ze zijn bang om in de problemen te komen.”
Sanja: “Juist over degenen die geen ondersteuning aanvragen, maken wij ons zorgen. Werken deze vrouwen toch door, wat gebeurt er met ze?”
Linda: “Op dit moment kunnen we vooral iets doen voor cliënten die wel om hulp vragen. We blijven met ze in contact door te bellen, via WhatsApp, videobellen en e-mail. Het lukt goed om onze persoonlijke benadering voort te zetten.”
“Gelukkig denken onze samenwerkingspartners actief mee”, vervolgt Sanja. “Gemeente Breda en andere gemeenten in de regio, Novadic-Kentron en Werkplein bijvoorbeeld. Samen werken we aan een oplossing en dat is bijna altijd maatwerk.”

Sanja en Linda zijn telefonisch bereikbaar via 06 18 23 51 29 (Sanja) en 06 18 23 50 06 (Linda).

Neem contact op
Heeft u:
• financiële, psychische of relationele problemen;
• vragen over of problemen met regels en instanties;
• andere hulp of ondersteuning nodig?

Twijfel niet en neem contact op met Zorg voor Elkaar Breda via telefoonnummer (076) 525 15 15. Op de website van IMW Breda kun je chatten met sociaal raadslieden en maatschappelijk werkers en vind je meer informatie over RUPS en voor tips.

Gerelateerde nieuwsberichten

Vacature receptioniste/telefoniste

De receptie van het IMW is het visitekaartje van onze instelling. Om het team op sterkte te brengen zijn wij per medio juli 2020 op zoek naar een  Telefonist(e)/receptionist(e) gemiddeld 6 uur per week met daarnaast op oproepbasis beschikbaar

lees dit artikel

Vragen en dilemma's na persconferentie 19 mei

Op 19 mei kondigde de regering aan dat sommige maatregelen tegen het coronavirus voor kinderen en jongeren versoepeld worden. Dit betekent dat er meer ruimte is om zelf keuzes te maken. Het betekent echter ook dat op veel vragen niet een eenvoudig 'ja, dat mag' of 'nee, dat mag niet' bestaat. Hoe maak je d...

lees dit artikel
Adresgegevens

Willemstraat 20
4811 AL Breda
Postbus 1089
4801 BB Breda

Social media


Acute
hulp